Hiába a tökéletes fizikum, a lelkesedés és a kitartó gyakorlás, ha a táncos nem érti meg a mozgássor struktúráját. A legfrissebb kutatási eredmények bizonyítják, a tánc igen is tanulható. S ha a megfelelő gondolkodással el lehet elsajátítani a táncot, talán az is bebizonyosodik egyszer, hogy tánccal elő lehet segíteni a helyes gondolkodást.
A táncosok mindig újabb és újabb mozdulatsorokat tanulnak meg, fejükben egy órás repertoárt raktároznak, amit ha kell, lehívnak, és a partnerrel a zene ritmusára, sokszor improvizációs formában, mintegy automatikusan előadnak. Ez az a folyamat, ami miatt a tánc a kognitív kutatás területén egy izgalmas területnek számít. A kutatókat az érdekli, hogyan épül fel maga a mozgás, hogyan működik, hogyan tanulható meg és hogyan realizálható.
Bettina Blässing, a Bielefeld Egyetem kutatója és Martin Puttke, az esseni Aalto Balett Színház egykori igazgatója válaszukkal a klasszikus táncoktatás alapjait kérdőjelezhetik meg, kutatási irányzatukkal - neurocognition of dance - ugyanis azt próbálják meg bebizonyítani, hogy a tánc tanulása egyet jelent az értő gondolkodás elsajátításával.
A klasszikus balettképzés alapja a gyakorlás, gyakorlás, gyakorlás, megtekintés, elismétlés és újra gyakorlás, gyakorlás, gyakorlás. A táncos növendékeknek közel 450 egyedi mozgáselemet kell elsajátítaniuk, amiből aztán a koreográfusok egy-egy darabot állítanak össze. Természetesen ennek a metódusnak is megvan az előnye és eredménye, a két kutató azonban arra kereste a választ, hogy mi történik akkor, ha egy tehetséges, motivált táncos a kitartó gyakorlás ellenére sem tudja megcsinálni a mozdulatsort.
Piruett a fejben
Martin Puttke egy sajátos technikával próbálkozott saját tanítványánál. Arra kérte a táncost, hogy feküdjön a földre, hunyja be szemét, majd képzelje el a sikertelen mozdulatsort és próbája szóban, minél részletesebben leírni. Tanítványa a leírásban, a gyakorlatban is problémát okozó résznél dadogni kezdett, nem tudta visszaadni a táncsor struktúráját. Ezt követően közösen újra és újra átvették a mozdulat legapróbb részleteit, miközben továbbra is csukott szemmel, a földön kellett feküdnie. Amikor vissza tudta adni a táncsort, felülhetett, ha újra sikerült a felelet, felállhatott, és csak akkor próbálhatta meg a táncsort újra, amint el tudta mondani szóban, milyen mozdulatokból épül fel a tánc. A mentális torna után a diák képes volt megcsinálni a piruettet.
[1980-82 között a Népművelési Intézet táncpedagógus képzőjének mozdulatelemzés tanárától, Szentpál Máriától hallottam először azt az általam is vallott és a táncosaimnak is gyakran emlegetett mondást miszerint a fejben dőlnek el dolgok. Az akkor már idős tanárnő sokszor emlegette, hogy "annyiszor eltáncolta már fejben a Hattyúk tavát, hogyha húsz éves testbe bújhatna, akkor azonnal el is tudná táncolni". A cikk sorai és szakmai tapasztalataim is alátámasztják ennek igazát. Megyeri L.]
{youtube}Uz2Gp7a38DM{/youtube}
A kutatók szerint a diákok a klasszikus oktatási módszereknek köszönhetően túlterheltek, millió dologra kell figyelniük - ujjak, csukló, könyök, ugrás -, a mozdulatsor lényegi részét pedig gyakran meg sem értik. Hibásan gyakorolják és sajátítják el a mozdulatokat, aminek köszönhetően ízületeiket, izmaikat túlerőltetik és tönkreteszik. Az sem lehet megoldás, hogy a tanár bemutatja a helyes mozdulatsort, ugyanis nem veszik figyelembe egy felnőtt és egy gyermek testfelépítése közötti különbséget, másrészt ebben az esetben is hiányzik a megértés. Fontos, hogy a táncos ismerje mozgásának részletes felépítését, annak miértjét. Ezen kívül el kell sajátítaniuk azt is, hogy ezt a megtanult struktúrát szóban is visszaadják, érteniük kell, hogy mit miért csinálnak, ellenkező esetben nincs értelme a próbálkozásnak.
Mindez az élsportolóknál
A táncosnál alkalmazott mentális tréning az élsportolók körében már ismert technika: felveszik a sportolók mozgását, kielemezi a mozgássor legfontosabb pontjait. Ezt követően egy speciális technika - Cluster analízs - segítségével tanulmányozzák, hogy a sportoló emlékezetében mennyire tapadt meg a hibátlan mozgássor struktúrája. Az analízis segítségével pontosan ki lehet mutatni azt a pontot, ami a sportoló számára nehézséget jelent, és újra meg lehet tanítani vele a megfelelő mozgáselemeket, azok helyes sorrendjét. Természetesen egy élsportoló esetében ezek a tanult mozgássorok finomabbak és árnyaltabbak, szemben egy kezdővel vagy akár csak a nézővel, esetükben legtöbbször struktúrának nyoma sincs.
Értő tanulás a táncban
A kutatók ezt a technikát vették át, és az élsportolóknál elvégzett analízis analógiájára a klasszikus balett számtalan eleme közül hét olyan elemet szűrtek ki, amik az összes többi mozdulat alapját leképezik, és amik megkönnyíthetik a mozgássorok elsajátítását. A kutatók azt remélik, hogy bebizonyosodik: a gondolkodással javulhat a mozgás, és ha javul a mozgás, javul a gondolkodás is.
Forrás: psychologie-heute.de
Már évek óta megbomlani látszik a verseny(társas)tánc évtizedes kiegyensúlyozottsága és status quo-ja. Ez nemcsak a párok szinte napi gyakorlattá vált szétválásában és újjá alakulásában, de a világmozgalmak drasztikus szétszakadásában és végletes szembenállásában is jól érzékelhető. Valami nagyon megváltozott, megváltozik és nem tudjuk, hogy ez hová fog vezetni. A napokban Stefano Di Filipponak lett elege abból a presszióból amit az IDSF jelenlegi vezetése gyakorol a szövetségi rendszerébe tartozó táncosokra. Gyakorlatilag totálisan megtiltotta a versenyzőknek, hogy az IDSF által nem engedélyezett, pl. The WDC, BDF stb. versenyeken vegyenek részt. Gyakorlatilag ez azt jelenti, hogy az olyan nagy múltú és rangú versenyeken sem indulhatnak el, mint a Blackpool Dance Festival vagy az UK Open. Aki ennek ellenszegül, arra komoly szankciók várnak. Hát ebből lett elege a kiváló táncosnak és ezért egészen egyszerűen kilépett az olasz szövetségből. Korábban ezt már megtette az amatőr ligában táncoló Kirill Belorukov és partnere. Ők az orosz szövetséget hagyták ott, hogy szabadon dönthessék el, hogy hol szeretnének táncolni.
Sokan sok teóriát állítanak fel a WDC és az IDSF szembenállásának eredőjére. Egy tény. A ballroom dancing mégiscsak angliából származik és közel száz éves tapasztalat, tudás halmozódott fel és számtalan kiválóság fémjelzi ezt a történelmi léptékű munkát. Ezt lehet elirígyelni, lehet azt mondani - és sajnos sokan mondják is -, hogy "mi is tudjuk azt amit ők tudnak", de annak érdemét és helyzeti előnyét nem szabad figyelmen kívül hagyni. Aki azt lekicsinyli, vagy hatalmi okokból el kívánja törölni, az a társastáncok gyökerét fogja eltaposni.
Ezt még tetézi a mai sportossá váló táncvilágban egyre nyomasztóbbá váló táncosság hiánya. Egy mai átlagos sporttánc versenyből totálisan kihalt az egyéniség, a könnyed művészi átélés és szépség, hiszen csak a nyers erő és dinamizmus jön át. A technikai megoldások nem a harmonikus mozgásplasztikát, művészi interpretációt szolgálják hanem az öncélú erőt, dinamikát és sebességet. Az IDSF táncversenyek ezért egyre inkább kezdenek hasonlítani egy aerobik bemutatóra, semmint egy társastánc gálára. Ha Donnie Burns és Markus Hilton, azok tanárai és tanítványai illetve követőik e miatt sem kérnek az IDSF szabályrendszeréből, akkor én kénytelen leszek nekik, és a lázadó táncosoknak igazat adni.
Ez után a szomorú történet után foglalkozzunk a top profi táncosokkal. Az említett Di Filippo korábban azzal az Anna Melnikovával táncolt aki nem egészen két éve hagyta ott őt Salvik Kryklyvyy kedvéért.
{flv}filippo{/flv}
Melnikova és Kryklyvyy pályafutása azonban hamar befejeződött. A napokban debütált az újdonsült Justinas Duknauskas és Anna Melnikova páros. Ők a litván televízió a "Sok su manimi" ("Dance With Me") műsorában léptek fel.
{flv}melnikova{/flv}
Orosz források szerint Slavik Kryklyvyy elmondta, hogy ő továbbra is táncos karrierjét kívánja folytatni Karina Smirnoffal, de csak tánc show világában.
{flv}slavik{/flv}
A Rumba Táncklub megalakulása közel negyven év távlatából nézve, egy kisebbfajta csodával is felér, hisz egy olyan korban jött létre, amikor szinte minden ellene szólt.
Ezerkilencszázhetvenegyben a hivatalos politika is lesajnálta a ’kispolgári csökevényű és letűnt korok’ életérzését sugárzó társasági táncformát. A fiatalok körében is ’ciki’ volt a társastánc. Ekkor már szinte egyeduralkodó volt a modern nyugati popkultúra a zenében, öltözködésben és életérzésben. Ebbe nem fért már bele a konzervatív társastánc. Lassan elfelejtődtek a klasszikus tánciskolák, elfogytak a régi vágású tánctanárok. Mindenkinek hosszú haja volt, farmerben járt és esze ágában sem volt öltönyt felvenni és szigorú etikett szerint a hölgyeket olyan táncra felkérni, amit valami furcsa zenére, 'mértanilag pontos módon' kellett előadni.
Ám mégis megtörtént. A gyomai művelődési ház akkori ambíciózus vezetője, Putnoki Elemér támogatásával egy nagy sikerű klasszikus diáktánciskola jött létre 1971 őszén. Az év végi záróvizsgával azonban a történet nem ért véget, mert Zsoldos Ildikó tánctanár vezetésével megalakult a társastánc klub 1972 elején. A fiatal csoport azonban hamar válságba került, mert az év nyarára már vezető nélkül is maradt. Az elárvult csapathoz a kultúrház igazgatója hamar új vezetőt talált Nyíri Lajos táncpedagógus személyében. Az ő lelkes munkája eredményeként indult el a máig tartó történet.
A Rumba Táncklub meghatározó vezetői 1992-ben a klub 20 éves jubileumán. Megyeri László, †Nyíri Lajos (1914 - 1998) és Megyeriné Csapó Ildikó
Ha kíváncsi vagy a történet folytatására, akkor olvasd tovább a cikket.
A Magyar TáncSport Szakszövetség, természetesen követve a mindenható nemzetközi szövetség, az IDSF iránymutatásait, némi engedményt is tesz a versenytáncosoknak a kőkemény szigorú szabályok megkövetelése mellett.
Mint már korábban mi is megírtuk egyre nagyobb hullámokat vet nemzetközileg is az IDSF és WDC közötti vita, illetve az erre reagáló top táncosok megnyilvánulásai. Valószínűleg igen kínos lehet ez az IDSF-nek és az MTáSZ-nak is nagy múltú és rangú angol táncversenyekről az IDSF párok egyszerű letiltása. Ezért némi engedményt tett az MTáSz. A rövid és nem nem teljesen egyértelmű nyilatkozat szerint: "Az elmúlt időszakban több különböző – gyakran egymásnak ellentmondó – hír látott napvilágot az IDSF versenyzők tradicionális angol versenyeken (UK, Blackpool és International) való indulási lehetőségeit illetően. A kérdésben az IDSF és az MTáSZ hivatalos álláspontja: az MTáSZ regisztrált versenyzői 2011-ben mindhárom korábban említett versenyen szabadon indulhatnak."
Még mielőtt 'a nemzetközi vizekre is evező' párok nyugodtan hátradőlhetnének kénytelenk szembesülni az IDSF-nél nem regisztrált - vagyis számukra tiltott gyümölcsnek számító - versenyek listájával is. A centrális irányultságú sportvonali szigor azonban itt még nem ér véget. Íme az adminisztratív szemléletű hazai szabályozás egyik legújabb gyöngyszeme:
"Tisztelt Tagszervezeti Képviselők,
Ezúton is szeretném felhívni figyelmüket a Versenyszabályzat 2011. január 20-tól érvénybe lépő, nevezés-lemondással kapcsolatos változásaira.
Az új szabályzás értelmében az MTáSZ és IDSF Open versenyekre benevezett, de a helyszínen - előzetes lemondás nélkül - meg nem jelent versenyzők tagszervezetei felé az MTáSZ a versenyrendezési kiírásban szereplő nevezési díjnak megfelelő összeget számláz ki, valamint a döntnök vagy a rendező fegyelmi eljárást kezdeményez a páros és tagszervezete ellen. Fentiek értelmében kérjük, hogy amennyiben benevezett párosuk nem tud részt venni az adott versenyen, azt minden esetben előzetesen írásban jelezzék a rendező és a Szövetség felé. A verseny napján előre nem látható körülmény felmerülése esetén (betegség, baleset, rosszullét) telefonon tájékoztassák a versenyrendezőt, majd utólag írásban jelezzék a lemondást a Szövetség felé.
Üdvözlettel:
Domokos István
főtitkár /general secretary
Magyar TáncSport Szakszövetség"
Innentől kezdeve jó lesz vigyázni mindenkinek az egészségére. Sőt igyekezzen maximálisan karbantartani autóját nehogy az a verseny napján romoljon el, tanulja meg irányítani a sorosot, hogy semmi rendkívüli esemény ne zavarja meg a versenyen indulását ha már egyszer vette a bátorságot és benevezett a versenyre. Ha mégis ez megtörténik ne felejtsen el adminisztrálni, igazolni, tájékoztatni, mert különben igen zsebbe nyúlós lesz a feledékenysége. Kérdésünk? Ha útközbeni kisebb baleset - mert volt már ilyen - vagy egyéb váratlan családi esemény miatt nem tud valaki elindulni és ezt utólag igazolja, miben változtatja meg azt a tényt, hogy a pár nem indult el a versenyen? Ez legalább olyan gyerekes és iskolás ízű, mint az a szabály volt, amikor a döntnök Pistike versenykönyvi bejegyzésével "hazaüzent" a klubvezetőnek a versenyszabály elleni vétség miatt, és ezt otthon még láttamoztatni is kellett! Hogy ezzel ismét -33% csökkenés lesz a versenytáncban? Az nem számít! Szerintünk a mai világban inkább kényeztetni kellene a versenyzőket, hogy legyen valakinek kedve is elindulni. Mondjuk barátságosan üdvözöljék őket érkezéskor. Legyen tiszta, kényelmes öltöző. Legyen egy, de barátságos és segítőkész döntnök és ne szabályszegést szimatoló morc és tudálékos önkéntesek hada. Legyen bőséges és választékos ellátás a büfében, korrekt hozzáértő pontozóbírói gárda, valódi táncolható és nem elvont zenék, a nyújtott élménnyel arányban álló belépődíj. Távolmaradás esetén pedig inkább a rendező írjon levelet a távol maradóknak, mélységes sajnálatát kifejezve a távolmaradásért és bízva abban, hogy a távolmaradásnak olyan oka volt, amely nem a rendezvénnyel szembeni fenntartásaiból eredtek, illetve bízik abban, hogy a jövőben számíthatnak a távolmaradók jelenlétére. Blackpoolban még versenykönyvet és igazolványt sem kérnek, mert abból indulnak ki, hogy ki az a hülye aki más nevében és nem a saját dicsőségére kívánna elindulni. A verseny után egy héttel pedig névre szólóan invitálják őket a következő évi nagy megmérettetésre. De hát ennek már 85 éves kultúrája - igen kultúrája!! - van, ahol a szabályok is évtizedesek, precízek és kidolgozottak. Nem számlázzák ki a távolmaradóknak a nevezési díjat és nincs ötször meghosszabbított nevezési határidő hanem az eredetinek a nagyon szigorú betartása. Aztán ha elmentél tényleg egy életre szóló élménnyel térsz haza és jövőre is nagyon el szeretnél majd menni.
A lágyítás és bekeményítés után jöjjön az újítások sorozata, az új versenyszabály változásai. Nem kommentáljuk, beszéljen inkább önmagáért. A változások számbavétele a folytatásban olvasható.
140. oldal / 195